loading...

سرزمین تیزهوش ها

بازدید : 215

در چهره مهربانش عشق موج میزند در کنارش مینشینم و پیرمهر،با لبخند استقبال میکند و بعد از کمی درنگ به کتابی که در دست دارد اشاره میکند و می گوید:بعضی کتاب ها اندوخته هایی هستند که همیشه با خود رنگ و بوی تازگی دارند و هرگز کهنه نمی شوندو هر بار که آن را باز کنی آماده است ،با تو سخن گوید و به آغوش زیبا و دلنشینش دعوتت کند و اجازه دهد که گوهرهای ناب را از میان برگ هایش برگزینی و خرد و دانش را به تو هدیه دهد. از کمی سکوت با صمیمت می گوید:این کتابی است که انسان امروزی در سایه سار آن به آرامش می رسد و از عطر تازگی اش به وجد می آید،تو این فرصت را داری که از این بوستان همیشه سبز و با طراوت که در اختیار توست بهره ببری و رشد کنی.به راستی چرا ما از این ثروت بیکران بی بهره ایم!و از این یار مهربان دور مانده ایم.هر کس وقتی به مکان جدیدی می رود،بی شک راه را گم می کند:و برای جستجو در خیابان و کوچه های پر پیچ و خم آن نیاز به راهنما دارد،زندگی در دنیای امروز نیز به همین شکل است و با وجود راهنمایی همچون کتاب،شناخت و آگاهی ما در مورد راه ها و بیراهه های سرزمین زندگی مان افزون می گردد،روز کتاب و کتاب خوانی بر همه مبارک باد.

 

 

25 آبان روز کتاب و کتاب خوانی و فرصتی برای اندیشیدن

 

تفریح پرسود

روزنامه فرانسوی فیگارو به تازگی مطلبی را درباره فواید کتاب خوانی منتشر و در آن به این نکات اشاره کرده است:

 مطالعه یک فرایند فعال ذهنی است.

 مطالعه پایه های مهارت را فعال می سازد.

 مطالعه واژگان شده شما را افزایش می دهد.

 مطالعه این امکان را به شما می دهد تا در صورت اجمالی با سایر فرهنگ ها ومناطق آشنا شوید.

 مطالعه تمرکز را افزایش میدهد.

 مطالعه باعث ایجاد اعتماد به نفس می شود.

 مطالعه انضباط فردی را افزایش می دهد.

 مطالعه خلاقیت را افزایش می دهد

 مطالعه این امکان را به شما می دهد تا در رابطه با موضوعی صحبت کنید.

 مطالعه کتاب،سرگرمی ارزانی است.

 مطالعه این امکان را به شما می دهد که به اختیار خود هر آنچه می خواهید را بیاموزید.

 مطالعه قوای استدلال شما را افزایش می دهد.

 مطالعه باعث می شود اشتباهات ما کاهش پیدا کند.

 مطالعه کسالت را کاهش می دهد.

 مطالعه می تواند زندگی شما را تغییر دهد.

 مطالعه استرس را کاهش می دهد.

 مطالعه شما را از مضرات دنیای دیجیتالی دور می سازد.

 مطالعه کتاب،همیشه از تماشای فیلم بهتر است.

 مطالعه مشارکت ذهنی ایجاد میکند.

بازدیدکننده عزیز، کتاب و کتاب خوانی،در میان علاقه مندان به مطالعه و تحقیق جایگاه ویژه ای دارد و بخشی از سبد فرهنگی این قشر را به خود اختصاص داده است. اکثر علاقه مندان به مطالعه معتقدند:کتاب را باید مانند آب،جرعه جرعه نوشید تا اثر آن مشخص شود و بتواند سنگ محکمی بین آموخته های جدید و دانسته های قبلی باشد. توصیه دوستداران کتاب و کتابخوانی این است که قبل از مطالعه،اول تماس های مهم را بگیرید. دوم ایمیل های مهم را چک کنید.سوم وبگردی ها را انجام دهید و بعد، به سراغ مطالعه بروید. مینا که 32 سال دارد و در حال حاضر دانشجوست جزء کسانی است که کتاب خواندن را خیلی دوست دارد او می گوید: من عاشق کتابم و مطالعه کردن برایم مثل بسیاری از تفریحات دیگر لذت بخش است،اگر ما همانطور که به دنبال تفریحاتی چون بازی های کامپیوتری و امثال آن هستیم و به این تفریحات عادت کردیم،به کتاب خواندن هم عادت کنیم با خواندن چند کتاب کم کم دلبسته می شویم و متوجه که دوست خوب دیگری هم داریم که همیشه کنار ماست و خیلی از اوقات راه نجات و قوت قلب ماست.به نظر من کار های تفریحی صرفا تفریح و پرکردن اوقات فراغت است:اما خواندن کتاب و مطالعه علاوه بر تفریح و پر کردن ساعات بی کاری کوله باری از دانستنی ها را هم با خود دارد که خیلی با ارزش است.

سمیرا متاهل است و 2 فرزند دارد و از شرایط مطالعه کردن خود چندان رضایت ندارد و می گوید:متاسفانه من اصلا وقت ندارم که مطالعه کنم و مریم هم که دوست مجرد سمیراست با تکان دادن سر گفته های سمیرا را تائید می کند و می گوید:من هم چون دو شیفت کار می کنم همین شرایط را دارم،سمیرا گرفتار خانه داری و بچه داری است و من هم گرفتار کار بیرون. نرگس و شراره هم متفق القول هستند و می گویند:به خاطر مهمان داری و ارتباط با خانواده همسر و پذیرایی از خود همسر دیگر وقتی نمی ماند که مطالعه کنیم.

پریسا که 25 سال دارد و به تازگی به خانه بخت رفته می گوید: من به جای اینکه مقید باشم در ساعات خاصی از روز،جایی بنشینم و کتاب بخوانم،همیشه همراه خود یک کتاب دارم و در کوتاه ترین فرصتها،به خواندن آن می پردازم و شاید رها کردن بسیاری از لذت ها و تفریح ها و خواندن کتاب در یک ساعت مشخص در منزل یا محل کار، سخت و دشوار باشد، اما مطالعه کردن در زمانی که در مترو و یا در هر مکانی،به انتظار گذشت زمان نشسته ایم کار ساده و جذابی است.مسئول یکی از کتابخانه های عمومی می گوید: بخش عمده ای از اعضا و مراجعین کتابخانه های عمومی را بانوان تشکیل می دهند،موضوعی که باید آن را به فال نیک گرفت و با برنامه ریزی برای بهره گیری از این ظرفیت شاهد تربیت نسلی اهل مطالعه و علاقمند به کتاب باشیم.

نیاز ضروری

بازدید کننده گرامی،کارشناسان علوم اجتماعی معتقدند:افرادی که تحصیلات بالاتری دارند معمولا برای خود زمانی را در نظر بگیرند و جهت رشد و تکامل خود کتاب خواندن را به عنوان غذایی برای روح که نیروی تازه به آنان می بخشد و انگیزه ای سالم و قوی در آنان ایجاد می کند به حساب می آورند،این افراد مطالعه و کتاب خوانی را از نیاز های ضروری خود می دانند و با هوشمندی کتاب مورد مطالعه خود را انتخاب می کنند و سلامت و مفید بودن کتاب را نیازی،ضروری تر برای تکامل روح خود می دانند.

قدم زدن در بوستان کتاب آن گاه لذت بخش است که چشم بگشایی و لا به لای گل های باغ زیباترین ها را انتخاب کنی.خواندن کتاب تنها نگاه به حروف در پی هم نیست. کتاب خواندن،بسیار ارزشمند است به شرط آنکه اندیشه و تفکر به دنبال داشته باشد و مطالعه ارزشمند یعنی اندیشیدن و محک زدن مطالب در ذهن آدمی و ماندگار کردن آن مطالب در اندیشه و ذهن و تجمع این قطره قطره دانستنی ها ی ماندگار که از روح دریایی آرام و سرشار از خرد می سازد.

افسانه و نیما زوجی که هر دو شاغل هستند،می گویند: ما تا مطالعه نکنیم،نمی خوابیم وغیر ممکن است که بدون یک ساعت مطالعه بعد از فارغ شدن از کارهای شخصی به اتاق خواب برویم.آن ها در پاسخ به این سوال که تا به حال چه کتاب هایی خوانده اند،می گویند:ما بیشتر کتابهای تاریخی و داستانی مطالعه می کنیم و همچنین کتاب هایی که به ما نیروی تازه ای می بخشد و روح را صفا می دهند،مثل:اشعارفردوسی و حافظ و مولوی.خوشبختانه کتاب هایی که موجب افسردگی روحی و کسالت درونی می شوند هرگز در زمره انتخاب های ما نیستند.فریناز که 21 سال دارد در مورد انتخاب کتاب می گوید: نمی دانم برای شما هم پیش آمده یا خیر؟دوستی کتابی را به شما توصیه می کند و شما برخلاف گفته او پس از خواندن چند صفحه ،احساس می کنید که آن کتاب،کتاب شما نیست و خوشبختانه در اینجا شما حق انتخاب دارید ،ولی ما در نظام آموزشی خود طی 12 تا 20 سال، می آموزیم که مطالبی را بخوانیم که دیگران ما را به خواندن آنها مجبور کرده اند.دقت کنیم که در ادامه زندگی،این عادت ناپسند را ادامه ندهیم...

فرصتی برای اندیشیدن

مریم نقاشیان مددکار اجتماعی،در ارتباط با روز کتاب و کتاب خوانی می گوید:این روز فرصت مناسبی است که ساعتی بیندیشیم و از خود سوال کنیم چقدر از لحظات طلایی عمرمان را صرف خواندن کتاب می کنیم؟

با چه ملاکی کتابی را برای خواندن برمی گزینیم؟! با چه روش هایی به مطالعه می پردازیم؟ از خواندن هر کتابی به چه میزان بهره می گیریم و هرکتابی تا چه اندازه در رشد و تعالی ما موثر است؟ بارها شنیده ایم که هر کتابی به یک بار خواندن می ارزد.این درست مثل آن است که بگوییم هر غذایی به یک بار خوردن می ارزد،چه بسا یک بار خوردن غذای ناسالم جسم ما را تا لبه پرتگاه بکشاند.توجه داشته باشید این ضرر جدی در مورد غذای روح ،یعنی کتاب،هم صادق است. گاه خواندن کتابی می تواند روح کمال جوی ما را دچار کج فهمی کند. پس باید از سلامت کتاب قبل از خواندن آن اطمینان پیدا کنیم.روز کتاب و کتابخوانی فرصتی است تا کتاب های تازه ای بشناسیم و حقایق هستی را بیشتر دریابیم،این فرصت را از دست ندهید.

کتابخوانی در ایران و جهان

باوجود اعداد و ارقامی که هر سال از میزان مطالعه داده می شود و بعضا بسیار هم متفاوت است،با این حال در همه این آمارها یک محور مشترک وجود دارد و آن هم پایین بودن سرانه مطالعه در ایران است.طبق آمارهای جهانی و براساس استانداردهای تعریف شده،آمریکایی ها 20دقیقه ،انگلیسی ها55 دقیقه و ژاپنی ها 90دقیقه از وقت خود را در شبانه روز به مطالعه کتاب اختصاص می دهند.

براساس آماری که سرانه مطالعه کتاب در ایران با تمام نوسانات عددی(از 2دقیقه به 15 دقیقه و در نهایت18 دقیقه)که تا کنون ارائه شده است،مشخص می شود،ایرانیان تقریبا به میزان آمریکایی ها به مطالعه کتاب علاقه مند هستند. ژاپن از نظر عادت به کتابخوانی جایگاه نخست را در جهان دارد و 91 درصد مردم این کشور به طور معمول کتاب،روزنامه و مجله می خوانند؛ برای مثال یک ژاپنی در سال حدود 47 کتاب می خواند.

چه زود دیر می شود

 

تصمیم بگیریم از امروز مکان مشخصی را برای مطالعه در نظر بگیریم مطالعه باید لذت بخش ترین فعالیت ما باشد،برای مطالعه ،لازم نیست شرایط عجیب و غریب و حبس در سلول انفرادی را برای خود ایجاد کنیم،بهتر است قبل از شروع مطالعه ،چای یا هر نوشیدنی یا خوراکی دیگری را که علاقه داریم،کنار خود قرار دهیم، تا در ذهن ما لحظات کتابخوانی با خاطره های خوب ثبت شود.آرش نیلگون مدیریکی از انتشارات می گوید:شما می توانید میزان مطالعه را به این شکل محاسبه کنید(میزان مطالعه=میزان فروش کتاب(نشریات و ...)×ضریب گردش+میزان امانت+میزان مطالعه در اینترنت) و در حال حاضر کشور های جهان سوم،کمترین سرانه مطالعه را به خود اختصاص داده اند،در این کشور ها بیشتر افراد مطالعه نمی کنند و محصولات فرهنگی نهادینه نشده است و یکی از دلایل پایین بودن سرانه مطالعه در این کشورها بی توجهی مسئولان فرهنگی است.افزایش قیمت سرانه کتاب و درست استفاده نکردن از زمان و نداشتن برنامه ریزی درست در اوقات فراغت از مهم ترین دلایل پایین بودن سرانه مطالعه است.با وجود تلاش ها و توصیه های صورت گرفته در حوزه کتاب و کتابخوانی در طول سال ها ،همچنان شاهد بی مهری به کتاب و کتابخوانی هستیم تا جایی که هنوز هم نرخ سرانه مطالعه در کشور بین 2تا 18 دقیقه در نوسان است.

تیزلند 1395/08/17 زمان : 15 نظرات (0)
ارسال نظر برای این مطلب
کد امنیتی رفرش

اطلاعات کاربری
آمار سایت
  • کل مطالب : 2218
  • کل نظرات : 2
  • افراد آنلاین : 5
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 33
  • آی پی دیروز : 153
  • بازدید امروز : 338
  • باردید دیروز : 3,003
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 338
  • بازدید ماه : 39,912
  • بازدید سال : 392,064
  • بازدید کلی : 825,677

  • نام کاربری :
    رمز عبور :
    تکرار رمز :
    موبایل :
    ایمیل :
    نام اصلی :
    کد امنیتی :
     
    کد امنیتی
     
    بارگزاری مجدد